Interjú a The Botanist és a Hendrick’s gin brand managereivel
Két szupersztár ginhez élen járó szakemberek kellenek. Martonfalvay Dorina, aki a The Botanist, és Lénárt-Losonczi Anna, aki a Hendrick’s gin brand managere, minden tudását a ginek szolgálatába állítja – és az eredmény persze magáért beszél. Velük beszélgettünk márkákról, trendekről és a kedvenc koktéljukról.
Hogyan jut el valaki addig, hogy egy gin brand managere legyen? Nektek mi a történetetek?
Martonfalvay Dorina (The Botanist): Egy korábbi pozícióm miatt már bepillantást nyerhettem a prémium és felsőbb kategóriás alkoholok világába, de akkor még nem marketingesként. Mindig is érdekelt a brand management, ezért az alapdiploma megszerzése utána beiratkoztam egy luxusmárka-menedzser másoddiplomás képzésre. Nagyon hálás vagyok, hogy többek között olyan fantasztikus felsőkategóriás márkával dolgozhatok nap mint nap, mint a The Botanist.
Lénárt-Losonczi Anna (Hendrick’s): 2012-ben csatlakoztam a Roust Hungary Kft.-hez, azóta foglalkozom izgalmasabbnál izgalmasabb spiritekkel. Pályafutásom kezdetén brand asszisztensként segítettem a senior brand managerek munkáját a vodka és a brown spirit portfóliónkon. A spirit marketinges szakma fortélyainak elsajátítása után a William Grant & Sons márkáin dolgoztam mint brand manager, illetve 2016-2018 között a Jägermeisterért voltam felelős. Egy kis kitérő után (született egy csodálatos kisfiam) 2019-től ismét a William Grant’s portfólióért, így a Hendrick’s ginért is felelek.
Anna és Dorina. A képeket készítette: Bertalan Ádám és Vetlényi Alma.
Miből áll egy napotok? Mi a munkátok nehézsége?
Dorina (The Botanist): Minden nap más és más. A munkánk nagyon sokrétű, épp ezért szeretem. Vannak napok, amelyek kreatívabban telnek, vannak, amelyek inkább tervezéssel, számolgatásokkal. A nehézség, ha lehet így nevezni, talán abból adódhat, hogy sokszor nagyon gyorsan kell reagálni az új trendekre, de épp ezek teszik izgalmassá is az életünket. Nem sok monotonitást tapasztalhatunk a munkánk során.
Ha emberként képzelnétek el a The Botanist és a Hendrick’s gint, milyen jellemük lenne?
Dorina (The Botanist): Ha emberként képzelném el a The Botanistot, akkor ő egy olyan személy lenne, aki nagyon szeret a természetben lenni, fontos neki a fenntarthatóság, a bolygónk jövője. Figyel arra, hogy a szükséges alapanyagokat a közvetlen környezetéből, akár saját kezűleg szerezze be.
Anna (Hendrick’s): Hendrick’s lenne a legfurcsább és leglenyűgözőbb tagja a társaságnak. Nagyon intellektuális, intelligens, akinek minden megnyilvánulásában van valami különös, izgalmas, érdekes, nem mindennapi.
Mitől másabbak, különlegesebbek ezek a ginek, mint a többi? Van-e olyan kulisszatitok, amit megosztanátok az olvasókkal?
Dorina (The Botanist): A The Botanist az egyetlen islayi száraz gin, egyenesen Jim McEwan lepárlómester kezéből. Egy olyan kézműves gin, amelyet 22, Islay szigetén őshonos gyógynövénnyel ízesítenek. Ezeknek a hozzáadott növényeknek a teljes listája egyébként olvasható magán az üvegen is.
Anna (Hendrick’s): A legenda szerint már a Hendrick’s gin ötletének megszületése is egészen izgalmas. A feltaláló, Lesley Gracie épp egy rózsakertben üldögélve fogyasztotta uborkás szendvicsét, amikor eszébe jutott, hogy a gin és az uborka ízvilága mennyire passzol egymáshoz, és mennyire jó lenne, ha abban a ginben, amin épp dolgozik, ez a két ízvilág dominálna. Hogy a legenda igaz vagy sem, az talány marad, azonban a Hendrick’s népszerűségéhez – amit részben különleges ízvilágának, részben nagyon egyedi megjelenésének és kommunikációjának köszönhet – kétség sem fér.
Forrás: Hendrick's
Kik felelősek a palackok designjáért? Milyen visszhangot kaptak?
Dorina (The Botanist): Eddig mindenkitől azt a visszajelzést kaptam, hogy ez a legszebb palack, amivel eddig találkoztak (nevet).
Anna (Hendrick’s): A William Grant & Sons-nál egy külön csapat felel a palackokért, az ő terveiket a családdal és a feltalálóval egyeztetve véglegesítik. A Hendrick’s karamellbarna, ódivatú patikusüvegre emlékeztető palackja a gin orvosi eredetére utal.
Mik az általános reakciók itthon ezekre a ginekre?
Dorina (The Botanist): A Botanist egyelőre inkább a bartenderek körében elterjedt, de nagyon bízom abban, hogy minél többen meg fogják ismerni, és bátran fogják választani az itallapról a Botanistból készült koktélokat.
Anna (Hendrick’s): A Hendrick’s itthon nagyon népszerű, az egyik legkedveltebb szuper-prémium gin. Rengeteg pozitív visszajelzést kapunk bartenderektől és fogyasztóktól egyaránt, az emberek könnyen szerelembe esnek a Hendrick’s-szel, amit maximálisan meg is értek.
Láttok-e kialakulóban lévő vagy épp virágzó trendet a ginpiacon, ginkészítésben?
Anna (Hendrick’s): A gin&tonic trend reneszánszát éli nemzetközi viszonylatban és itthon is. Egyre inkább jellemző a gin&tonicok különféle fűszerekkel való megbolondítása, díszítése, ebben nagyon profi és előremutató munkát végeznek a bartedenderek, és a fogyasztók pedig szívesen fogyasztják az így felturbózott gin&tonicokat. Emellett egyre több ízesített gin jelenik meg a piacon, valamint a magyar ginkészítők is élénkítik a versenyt.
Milyen elképzeléseitek vannak arról, hogy milyen hatással, változással lesz a szakmára, italkészítésre a járványhelyzet?
Anna (Hendrick’s): A mi tapasztalatunk az, hogy a járvány, pontosabban az otthon töltött idő alatt sokat kísérleteztek az emberek, szívesen kipróbáltak olyan italokat is, amikre egyébként (otthoni körülmények között) nem biztos, hogy lett volna idő. A korlátozások feloldásával pedig nagyon felpezsdült az élet, mindenki próbálja bepótolni az elmaradt találkozásokat, gin&tonikozásokat.
Dorina (The Botanist): Ahogy Anna is említette, jelentősen megnövekedett az otthoni fogyasztás. Már a járványhelyzet kialakulása előtt is fókuszban volt nálunk az edukáció, de a karantén ideje alatt ennek még nagyobb szerep jutott. Valószínűleg legtöbben továbbra is a kedvenc bárjaikban szeretnék elfogyasztani a kedvenc italaikat, de az otthoni fogyasztás sokkal jobban előtérbe kerül, főleg, hogy egyelőre nem lehet tudni, mire lehet számítani az elkövetkező hónapokban.
Forrás: The Botanist
Milyen szakmai céljaitok vannak a jövőre nézve?
Anna (Hendrick’s): A marketinges szakmában nagyon fontos, hogy az ember mindig képezze magát, ismerje az éppen aktuális fogyasztói trendeket és tudja, hogyan lehet a leghatékonyabban elérni a célcsoportját. Kifejezetten igaznak tartom ezt a mindig változó, folyamatosan pörgő spirit business esetében, így én mindig arra koncentrálok, hogy képezzem magam és tudásom legjavával népszerűsítsem azokat a márkákat, amelyeken dolgozom.
Dorina (The Botanist): Mivel én viszonylag új vagyok a pozícióban, elsősorban szeretném elsajátítani a szakma fortélyait. Marketingesként kiemelkedően fontosnak tartom az élethosszig tartó tanulást, hiszen rendkívül gyorsan változnak a trendek, az irányzatok, az eszközök, amelyekre folyamatosan reagálni kell.
És végezetül: melyik a kedvenc koktélotok, és miért?
Dorina (The Botanist): Természetesen a gin&tonic. Tanulmányaim során sok időt töltöttem Spanyolországban, ahol a gin trend már akkor is virágzott és a gin&tonic fogyasztásnak mondhatni hagyománya volt.
Anna (Hendrick’s): Mit is lehetne erre mondani: a Hendrick’s tonic (nevet). De bevallom, nagyon-nagyon várom már, hogy megérkezzen hozzánk 2 új és izgalmas Hendrick’s-variáns: a Midsummer Solstice és az Orbium. Még nem kóstoltam őket, de jókat hallottam róluk, és biztos vagyok benne, hogy az idei nyár slágertemékei lesznek.